28. märts 2024

Tartumaa Rahvakultuuri Keskseltsi tantsijate Soome reis

Tartumaa Rahvakultuuri Keskseltsi (TRAKS­i) tantsurühmad Salome ja Hoby külastasid Helsingit 23.­-24.04.2016.

Oktoobris 2015 saime kutse Helsingi ja Vantaa piirkonna eakate ühenduselt ja tantsurühmalt Tanssipivot tulla osalema nende kevadpeole.

Alustasime kohe ettevalmistusi ja taotlesime kultuurkapitalilt toetust. Saime 250 eurot. Kogu reisi maksumus oli aga üle 3000 euro. Hakkasime tasapisi osaliste käest raha koguma ja vajalik summa saigi kokku.

Reis sai teoks 23.­24.04.2016 ja kujunes väga elamusterohkeks ja väga tihedaks, sest aeg oli piiratud. Sõitsime Tartust välja hommikul kell 6.00. Helsingisse jõudsime 12.30 ja pidime kohe sõitma esinemispaika, mis on sadamast ca 45 min. sõidu kaugusel. Meid võeti vastu Helsingi Työväen Talos (Helsingi Tööliste Maja). Üsna vana maja, kuid ilusa suure saali ja hubaste kõrvalruumidega. Samas kohas käivad ka tantsijad ja muud harrastuskollektiivid harjutamas. Kuna maja kuulub linnale, siis pensionieas harrastajailt tasu ei võeta, ei proovide ega ürituste eest. Väga ilus ja toetav samm eakatele!

Kohe peale riiete vahetamist algas ühine tantsude õpituba, kus õpiti­õpetati teise poole tantse, kummalgi omad pillimehed abiks. Meil olid kaasas Valdur Parksepp ja Arvo Jõe. Pärast väikest kohvipausi andsid meie tantsijad tunnise kontserdi, tantsudele vahelduseks muusikapalad. Saime ülimalt sooja vastuvõtu osaliseks. Avaldati soovi tulla Tartusse vaatama, millist kultuuri siin veel tehakse. Kohalikke oli saalis umbes 150 inimest. Püüdsime neile ka tantsude sisu ära seletada. Eriti meeldis tants “Oi aegu …”, mis oli ülevaade Eesti ajaloost kuni tänapäeva ja pagulasteni välja.

Salome rühma kõikide tantsude autor on juhendaja Anu Kanarik. Hoby rühm tantsib vanu ja rahvatantse ja ka nende esinemine võeti väga soojalt vastu. Märkimisväärne on, et meie eakas seltskond pidas pika ja tempoka päeva fantastiliselt hästi vastu. Hotelli jõudsime alles kella 18.30­ks. Südikamad aga läksid veel linna uudistama.

24­nda hommikul olime kell 9.00 bussis ja algas Helsingiga kiirtutvumine. Aeg jällegi piiratud, sest 12.30 pidime olema juba sadamas. Aga tähtsaimad paigad said üle vaadatud, need, mis Soomele kuulsust toonud üle ilma: Helsingi keskväljak (mille ümber on ülikooli peahoone, ülikooli raamatukogu, valitsushoone, Toomkirik, Helsingi vanim maja ja Aleksander II mälestussammas), Sibeliuse monument, kaasaegne puukirik (ovaalne puidust hoone lihtsalt iseendaga olemiseks ja kellegi mälestamiseks) ja väga eriline kivikirik e. Kallio kirkko.

Tutvustas neid kõiki lähemalt pensionäride ühenduse tegevjuht Terttu Tuomioja, tõlkida aitas endine tartumaalane Elvira Pettinen. Õnneks taipasime ka ise varem nende objektide kohta infot hankida ja üht­teist omaltpooltki lisada.

Kahepäevane tihe reis läks igati korda ja on ülimalt oluline stiimul edasi harjutamiseks.