28. märts 2024

Soome lõunarannikul

ERMi Sõprade Selts käis kultuurireisil Soome lõunarannikul ja Turu saarestikus. Saime lisateadmisi naabrite elu- olu ja ajaloo kohta, oli põnevad kohtumisi, imelisi vaateid ning värve,värve…

Meenutasime Soome vanima linna Turu lugu – on ju paik sajandeid olnud Soome adminstratiivne ja religioosne keskus, lühikest aega ka Soome pealinn, siin asutati esimene Soome ja esimene Rootsi ülikool. Turu piiskop Mikael Agricola oli soome kirjakeele ja soomekeelse kirjanduse rajaja ning tema surmapäeval 9. aprillil tähistatakse riigis soome keele päeva. Aga meie andsime suurmehele au maa ühe tähtsama kultuuriloolise ehitise Turu toomkiriku juures, jalutasime Aura jõe kallastel, imetlesime keskaegset võimsat linnust, kus praegu asub linnamuuseum ning tegime ajarännaku vabaõhumuuseumis Kloostrimäel (Luostarinmäki), kus 200 aastat samas paigas asunud ja autentsena säilitatud puuhoonetes askeldavad endiselt kohalikud käsitöömeistrid.

Tammisaari pakkus meile vaatamiseks Soome ainsat hallist graniidist (põllukivi) ehitatud barokkstiilis kirikut ja idüllilist vanalinna, Fiskari (Fiskarsi) külas elasime sisse ajaloolise tööstusasula meeleollu ja tervitasime 1649. aastal asutatud rauatehast ning siis oligi aeg üle vaadata kaks Soome seitsmest UNESCO kaitse all olevast objektist – Põhjamaade suurima puitarhitektuuriga linna Rauma vanalinn ja selle lähistel pronksiaegne arheoloogiamälestis Sammalmäki, kus 36 kividega kaetud matmispaika peidavad endas ikka veel lahendamata saladusi.

Pitsimeistrite linnas Raumas oli meile teejuhiks eestlasest giid Kairi Rintanen, kelle antud salasõna “Kairin porukka” andis meile igale poole tasuta sissepääsu. Tema väga asjatundlikku ja värvikat juttu oleks võinud kuulama jäädagi ning tema tegi Rauma meie jaoks ka reisi lemmiklinnaks. Siinkohal temalt ja Turu ühendatud muuseumide direktorilt tervitused Eesti Rahva Muuseumile.

Muidugi käisime ka 1617. aastal Gustav II Adolfi poolt asutatud ja metsa- ning soolakaubandusega rikastunud Uusikaupunkis, mida ajalooõpikuist mäletame siin 1721. aastal Põhjasõja lõpetanud rahulepingu järgi. Edasi seiklesime Saaristomerel, mille tuhandetest saartest ja saarekestest, mis moodustavad maailma suurima saarestiku, jõudsime külastada ainult mõnda.

Parainen on Soome ainus igast küljest veega piiratud kaunis väikelinn ja selle lähistel asub juba mitu sajandit lubjakivikaevandus, mille põhja meiegi 150 meetri kõrguselt pilgu heitsime. Peale lugematuid praamisõite läksime akadeemilisemale lainele ja sõitsime Louhisaari mõisasse, kus sündis ja veetis oma noorpõlve soomlaste marssal ja president C.G.E. Mannerheim. Meie reis lõppes aga kohalike poolt kõrgelt hinnatud suvepuhkuste veetmise paigas piltpostkaardilikult kaunis Naantalis.

Suur tänu Germalo Reiside reisikorraldajatele, kes meid juba üle 30 korra on stiilstele avastusretkedele viinud ning meie võrratule giidile Ervin- Ahti Orule!

Fotod tegi Sirje Madisson.